Marjolijnvandermade.reismee.nl

South island - new zealand

Sorry dat het zo weer zolang duurde maar zoals jullie door hebben ben ik niet heel goed in het bijhouden van mijn reisblog maar ik hoop dat jullie wel een beetje op de hoogte worden gehouden door de vele foto's die ik op Facebook zet. In dit verhaal beschrijf ik de laatste 2 weken in Nieuw Zeeland ( i know dat is al een maand geleden, my fault).

29/4/2015
We hebben de Ferry naar picton genomen en naar overnacht in Robin Hood Bay. We kwamen rond zonsondergang aan dus zijn bijna meteen eten gaan maken en tijdens het eten hoorde we wat geritsel vanuit de bosjes, dit bleek een possum te zij die ons eten erg lekker vond ruiken. Hij was dan ook niet bang voor ons heeft het geprobeerd tot het eten toch echt op was en de buren eten gingen koken. Hij sloop snel daarheen om het daar nog eens te proberen.
30/4/2015
We zijn in de ochtend richting het Abel Tasman national park gereden en hebben heerlijk een camping uitgekozen waar we konden douchen en de was konden doen. Maar voor dat we dat deden zij we eerst richting een Vineyard (woollaston) gereden om daar lekker wijntjes te proeven en er eentje mee te nemen. Terug op de camping wilde we de was doen, maar we hadden redelijk veel. Dus wassen ging prima maar het drogen ging wat minder. Na twee beurten in de droger, en 6 euro armer, was het nog steeds niet droog. Dus ik heb de eigenaresse gevraagd of zij er even naar wilde kijken.... We hadden er een beetje te veel kleren ingestopt zodat de droger niet meer kon centrifugeren... Oeps. Gelukkig was de eigenaresse zo lief om onze kleren te drogen in haar eigen droger dus hadden we alsnog schone kleren, best feeling ever.
1/5/2015
Met schone was zijn we verder gereden met als eerste stop het Abel Tasman national park. Hier hebben we een kleine twee uur gewandeld en het was echt super mooi. We hebben door het bos gelopen en terug door het lage water. Het was ook een super mooie dag dus we hebben lekker in ons shirt kunnen rondlopen. Na 2 uur lopen moesten we wel weer terug naar de auto want we wilde nog zalm vangen bij een zalm kwekerij. We dachten dat de zalm kwekerij nog uren open zou zij helaas bleek dus maar een uurtje te zijn dus hadden we een uur om allebei een zalm te vangen. Tijdens het vissen zagen we verschrikkelijk veel zalm voorbij zwemmen, maar bijten ho maar... Heel frustrerend. Na een tijdje had Justin de eerste zalm gevangen en moesten we die dood maken door een scherpe pin tussen de ogen te prikken. Ik denk alleen dat we dat niet helemaal goed hebben gedaan want hij bleef maar een beetje rond spatteren en stuiptrekkingen maken, heel sneu. Dus uiteindelijk hebben we hem wel dood gekregen na dat we ook een tweede vis hadden gevangen. Deze kregen we in een keer door, dus deze vis had geen trauma opgelopen. Maar vis nummer 1 pas nog steeds met stuiptrekkingen in de doos. Dus ik het nog maar proberen en toen bloede hij bloed uit z'n longen ( ja ik weet dat een vis geen longen heeft maar zo krijgt iedereen tenminste een goed beeld hoe het er uitzag, geen pretje dus) en was hij dood, sorry vis. Toen we beiden vissen keurig dood waren hebben we ze naar de eigenaar gebracht (die heel toevallig ook Nederlands was) en die heeft een vis voor ons gefileerd en de ander gerookt, nomnomnom. De filet zouden we die avond gebruiken voor onze pasta met broccoli en roomsaus.
We hadden een overnachtingsplek gevonden op onze app die nog een stukje rijden was, maar wij dachten oh dat is niet zo super ver.... Wel dus het duurde eeuwen voor we er waren. We reden eerst op een vrij normale geasfalteerde weg die al snel over ging op een gravel road met erg veel bochtjes. Na een dik half uur rijden vroegen we ons af of wel goed zaten, onze gps zei van wel dus we reden door. Na een uur in de bushbush, vier kiwi's ( dat was wel super tof!), een aantal haasjes verder waren we dan eindelijk op de plaats van bestemming en het was zooooo koud!! Zo koud dat mijn dikke jas niet genoeg was en Justin zijn skipak maar heeft aangetrokken ( ja die had hij meegenomen, ik trok ook al een gek gezicht toen hij zei dat hij die mee had want we gaan toch niet skiën?!) Maar ik wel heel blij toen het eten eindelijk klaar was en het was super lekker: vers gevangen zalm met pasta, broccoli en roomsaus nomnomnom. En na het eten was het tijd om snel in de warme auto te klimmen want ik voelde mijn tenen niet meer.
2/5/2015
Jeeeeeeeeej ik ben jarig!!!!! Toen we wakker werden en uit de auto kwamen zagen we pas dat we in een super mooi veld stonden met besneeuwde bergen aan de ene kant en een stroomde rivier aan de andere kant. Voor mijn verjaard had ik maar een ding gevraagd: een cupcake met een kaarsje. En ja hoor meneer had een choco cupcake voor me met heel veel kaarsjes en sprinkels, dus ik was helemaal blij. Na het ontbijt hadden we de auto ingeruimd maar bij het open doen van de achterklep zag ik een berg kruimels bij het brood en bij het optillen van het brood werd duidelijk dat we een muisje in de auto hadden die waarschijnlijk tijdens het koken de avond ervoor in de auto was gesprongen....grrrrr niet op mijn verjaardag. Dus we hebben de hele auto leeggehaald en de kruimels voor het grootste gedeelte weggehaald. Omdat we geen keutels hadden gevonden waren we er van overtuigd dat het muisje er ook weer uit was gesprongen, gelukkig maar. Dus we konden met een gerust hart verder rijden naar beneden richting st Jozef en hebben we lekker op een camping geslapen waar we lekker konden koken, langs het strand wandelen en bovenal mijn verjaard vieren.
De ochtend er na deden we de achterklep open en bleek dat ons huisdier er nog steeds was en het nieuwe brood ook was aangevreten, grrrrrr. Dat wordt dus een valletje kopen.
We reden door richting st Jozef waar Justin auto stopte en vroeg of ik het leuk vond om een helicopter vlucht te maken over de gletsjers als verjaardagskado, wauw! Het was het beste kado ooit, het was adembenemend. Toen we opstegen vlogen we eerst over een stuk regenwoud wat snel overging in de gletsjers en heel veel sneeuw. Het was heel mooi weer en de zon scheen door de gletsjers heen wat een hele mooie blauwe gloed gaf. Het was echt adembenemend zo mooi! Over st. Jozef en Mount Cook ( de hoogste berg in Nieuw Zeeland) en de sneeuw lag op de top van de berg. We landden op in de sneeuw waar we konden genieten van het meest stunning uitzicht en door het goede weer konden we zelfs de Tasman Sea zien. Het was heel bijzonder, mooi, adembenemend en onbeschrijfelijk, en bovenal het mooiste verjaarskado ooit! Om deze dag mooi af te sluiten hebben we vlak bij het strand een slaapplek gezocht en op het strand lekker een biertje gedronken ( en zijn we helemaal lek gebeten door sandflies). Maar het was echt een geweldige dag!
4/5/2015
we zijn doorgereden naar queenstown via Wanaka. In Wanaka hebben we twee muizenvalletjes gekocht voor ons huisdier, dus ik hoop dat we snel beet hebben. Op de weg richting queenstown bedachten we (eigenlijk was het Jus zijn idee) dat het misschien wel leuk was om naar de film te gaan. Dus we zijn naar queenstown gereden en naar de bioscoop gezocht. Dit duurde wat langer als gedacht. We hebben precies op gezocht waar hij zou zitten en hebben een hele tijd gezocht voordat we hem eindelijk vonden, het bleek dat we er al drie keer langs waren gelopen.... Oeps. Maar uiteindelijk hebben we toch nog lekker Fast and Furios 7 kunnen kijken.
5/5/2015
Het eerste wat we deden toen we wakker werden is kijken of ons huisdier in het valletje was gelopen. Hij had de valletjes zeker ontdekt maar was er niet intrapt en had heel deskundig de pindakaas van beide valletjes afgegeten, op dit moment heeft de muis de oorlog verklaard en hebben we alles op alles gezet om deze muis, die meester is in het ontsnappen aan vallen, te pakken. Maar eerst maar een leuk dagje Queenstown voordat we ons weer druk gaan maken over dat stomme beest. En we hebben dan ook een heerlijk rustig dagje gehad. We hebben heerlijk door de bothenic Garden gelopen, gelachen om Aziaten die eenden aan het fotograferen waren want die hebben ze vast niet thuis, alleen maar in de etalages van winkels als crispy Peking eend (wel lekker trouwens) en daarna met de gondel naar boven. Hier hebben we van het uitzicht genoten en zijn we met een soort van kart van de berg afgeracet als echt F1 coureurs, want dat zijn we wel na als die wegen in Nieuw Zeeland. En de dag hebben we heerlijk afgesloten door uiteten te gaan bij Public, nomnomnom.
6/5/2015
We zijn een stukje richting de fjorden gereden maar dat mocht helaas niet baten dus zijn we richting Monkey Island gereden en hebben daar een langs het strand gelopen en een vuurtje gemaakt. Ik denk dat dit een van de mooiste plekjes is waar we hebben geslapen. Door het vuurtje was het goed te doen buiten en doordat er geen licht van lantaarnpalen was, was er een hele mooie sterren hemel en hadden we genoeg licht van de volle maan. We hebben ook gifblokjes gekocht voor ons huisdier, we zullen je krijgen!
Vanuit Monkey island zijn we Bluff gereden om hier de echt Bluff oeyster te eten. We zijn door het plaatsje gereden en kwamen er snel achter dat we de dag erna terug moesten komen ivm het tij van het water. We zijn naar een camping gereden en hebben daar nog een stuk gelopen en in de avond geskypt met paps en mams.
We hadden de wekken vroeg gezet zodat we oprijd waren voor het tij. Echter heb ik wat probleempjes met mijn telefoon en denkt deze soms uit het niks DOEI en gaat uit. Dat was deze nacht ook het geval en werden we dus veel te laat wakker. Dus snel douchen en ontbijten om vervolgens richting Bluff te gaan voor de oesters. En uiteindelijk is het ons ook gelukt om te doen waar we voor naar Bluff kwamen: we hebben naar oesters gezocht, ze gevonden en gegeten. Met de oesters in de colofon zijn we doorgereden naar slope point, het meest zuidelijke punt van Nieuw Zeeland. Nu kunnen we dus zeggen dat we op het noordelijke puntje (cape Reinga) en het zuidelijke puntje (slope point) van Nieuw Zeeland hebben gestaan. We hebben daar lekker een aantal oestertjes gegeten, zoooooo lekker. We zijn doorgereden richting een strand waar pinguïns zouden moeten zijn, onderweg hebben we nog een waterval gezien. Maar helaas geen pinguïns dus hebben we dichtbij een slaapplekje gezocht.
9/5/2015
We zijn door gereden naar Dunedin en..... The pinguïn place PINGIUNSSSSS!! Het zijn wilde pinguïns maar deze organisatie helpt de pinguïns om te overleven door schuilplaatsen te maken en ze te helpen als ze zwak of ziek zijn. We hebben we twee gezien en ook nog een aantal zeehonden die deden wat ze als geen ander kunnen... Luieren. S'avonds hebben we de laatste oestertjes opgegeten zijn we daarna weer naar de film geweest, het is en blijft wel een vakantie dus dat mag. Dus we hebben genoten van de nieuwe Avengers en hebben overnacht op een parkeerplaats naast het strand.
De dag erna zijn we naar Dunedin zelf gereden en de chocolade fabriek bezocht. En iedereen weet hoe gek ik ben op chocolade dus voelde me als Charlie in Charlie en de chocoladefabriek. Overal was chocola, overal rook het naar chocola en overal zag ik chocola. We kregen een rondleiding door de fabriek en als verrassing gingen we naar de toren van de fabriek waar ze chocolade als waterval naar beneden storten, gewoon omdat het kan. Daarna hebben we dus zelf ook ieder, heel bescheiden, een reepje gekocht en Dunedin verder verkent.
11/5/2015
We naar whitestone gereden waar ze de bekende whitestone kaas hebben. Ik kende de kaas al vanuit the foodstore waar we dit merk ook gebruiken maar ik zeg natuurlijk nooit nee tegen een stukje kaas. We hebben dus lekker kaas gegeten en een pakketje meegenomen. En daarna naar de vishandel om een lekker stukje vis mee te nemen voor het avond eten. We hebben heerlijk aan het strand een plekje uitgezocht en een wandeling gemaakt tot het donker werd en super lekker gegeten.
De dag erna hebben we rustig aangedaan en in de middle of nowhere slapen. Omdat we nog wat kaas overhadden hebben een blauwe kaas fondue gemaakt met stokbrood met een salade, zoooo lekker.
13 en 14/05/2015
Dit waren onze laatste twee volle dagen samen dus besloten we om in christchruch een motel te boeken zodat we lekker konden slapen, niet buiten hoefde te koken en ook rustig onze spullen konden pakken. En wat een luxe!! We hebben geslapen bij Top 10 Motels en we hadden een super lekkere warme douche, twee kookplaten, een tv ( ik heb al een half jaar geen tv gekeken) en een Queensize bed ( ik hoop dat ik niet verdwaal vanavond).
We hebben (omdat het kon) de oven gebruikt voor het avond eten en lekker een filmpje gekeken voor de tv, zo lekker dat dat weer even kon. En we hebben heerlijk gedoucht en geslapen. De ochtend erna hebben we ontbeten met warme broodjes uit de oven en moesten we rustig aan beginnen met het pakken van onze tassen... Slik! Nu komt er toch echt een einde aan mijn tijd in Nieuw Zeeland, onze vakantie en moeten we weer voor een aantal maanden afscheid nemen.
Overdag zijn we naar christchruch geweest en die verdient de award voor most depressing city ever! De aardbeving van 2010 en 2011 hebben nog duidelijk hun spren in de stad en alles ligt in puin. Overgebleven blokken van huizen, half ingestorte kerken, hijskranen everywhere, wegen die half opengebroken zijn en de vibe die er hangt kan niet anders dan droevig en depri beschreven worden en kan na lange tijd misschien leiden tot mentale instorting. De eerste jaren na de aardbeving is men alleen bezig geweest met het ruzie maken om geld en eigendom van de geld en het maken van analyse rapporten, dus betekend dat men eigenlijk pas een 1,5 jaar bezig is met het herbouwen van de stad.
Om onze vakantie in stijl af te sluiten zijn we heerlijk uiteten geweest bij Pescator, dit restaurant bleek later een chefhead te hebben dit is vergelijkbaar met een Michelin ster. Het was geweldig, de beleving was super en ik heb nog nooit zo iets gezien. We kwamen binnen en werden netjes naar de tafel geleid, kregen uitleg van de kaart en we kozen voor het 10-gangen belevingsmenu waarbij alle zintuigen getriggerd worden. Het begonnen met een amuse van hartige thee en kozen een lekker flesje wijn uit, de wooiing tree pinot noir (mocht je die ooit in Nederland zien dan moet je die echt meenemen hij is geweldig).
Dit was het menu:
Amuse: hartige thee
1e gang: fried oyster
2e gang: veggie chips with mustard dip
3e gang: slak
4e gang: chicken noodle soup (de noodles waren vloeibaar in een spuitje en werden vast in de hete soep)
5e gang: scallop and scallop tea
6e gang: pulled pork and potatoe jelly ( die jelly was heel apart maar smaakte echt precies naar aardappel)
7e gang: river beef and sourdough puree ( nog nooit zo iets lekkers gegeten)
8e gang: goat cheese and walnut bread
9e gang: white chocolate and apricote soup
10e gang: moeders walnoten ijs met gember brood
De ochtend erna moesten we alweer heel vroeg op om Justin naar het vliegveld te brengen... Snik... Deze keer leek het zelfs wel zwaarder dan de eerste keer op Schiphol. Dus naar het afscheid ging ik terug naar de auto en wat nu... Geen idee. Ik wist niet waar ik moest beginnen, waar ik heen moest.
Mijn eerste ingeving was om een dealer te vinden die de auto wilde kopen. De eerste dealer wilde er 300$ voor geven, normaal doen ik heb 2300 voor dat ding betaald. Dus een beetje verloren ging ik online opzoek naar een andere dealer. De tweede dealer die ik vond is gespecialiseerd in backpack auto's en als ik wil kan ik de auto daar zolang laten staan (wel tegen betaling) tot hij verkocht is en kan ik gewoon verder reizen. Ik heb de auto dus daar heeft gebracht en alles was prima en ik kan nu gewoon verder en er viel zon last van m'n schouders af want ik was even bang dat ik nog een tijd in nieuw zeeland zou moeten blijven om de auto te verkopen. Dus na het uitruimen van de auto ben ik naar een hostel gegaan en ben ik nog twee dagen in christchurch gebleven. In dit hostel kwam ik op mijn tweede dag een jongen tegen die wel interesse had in de auto, jeeeej. Omdat ik de dag erna naar queenstown zou gaan om wat gezelligheid op te zoeken zou hij mij berichten over de auto.
De ochtend er na ben ik naar queenstown gegaan om wat leuke dingen te doen en hopelijk kan ik ook vanuit hier naar Australië vliegen om mijn reis voor te zetten (als ik eindelijk bericht krijg van travel active, wat nog even gaat duren aangezien het Pinksteren in Nederland). Ik had drie nachten in xbase geboekt, toen ik de kamer binnen kwam bleek ik in een kamer te zitten met 7 Engelse die elkaar als kennen van de kiwi experience Tour...hmmmm. Opzicht waren ze best wel aardig maar wel heel Engels. De eerste avond ben ik met hun mee uitgewerkt en heb de fake eyelashes en make-up tassen voorbij zien komen... Kom ik aan met mijn uitgelubberde en verwassen shirts. Uiteindeljk was het een hele gezellige avond.
De dag erna heb ik eigen pas getrokken. Aangezien de jongen uit Christchurch de auto heeft gekocht, jeeeeeej, heb ik meteen de verzekering opgezegd, een vreugde dansje gemaakt omdat de auto was verkocht en nog wat andere dingen geregeld en wat leuks voor de dag erna, Ik heb mij zelf getrakteerd op een leuk dagje paardrijden. De dag werd nog leuker toen ik S'avonds een mailtje kreeg van travel active met een voorstel voor een ticket naar Australië, Thailand en Schiphol... Cant wait! Ik moet alleen wel weer terug naar christchurch zodat ik vanaf daar kan vliegen( dat was niet mogelijk vanaf queenstown, prima).
De dag er na ben ik dus heerlijk gaan paardrijden net iets buiten queenstown. Het was een drie uur duurde rit met het is de mooiste rit die ik ooit heb gemaakt! Op mijn pony Frodo (hoe toepasselijk) zijn we door het water gereden, gegaloppeerd over de paden en de misty mountains en the towers van isengard gezien. Het was geweldig. Mijn binnenbrengen, kuiten en mijn vorstelijke zitkussentjes deden de dagen erna wel een beetje pijn, maar het was de spierpijn meer dan waard.
De ochtend erna ging ik weer terug naar Christchurch om daar min laatste dagen door te brengen voordat ik de 23e naar Melbourne vlieg. Ik had het zelfde hostel geboekt als de vorige keer dat ik in christchurch was en toen ik binnen kwam herkende enige van de langblijvers me, gelukkig maar. De eerste dag heb ik lekker rustig aangedaan en door christchurch gelopen, een drankje gedaan en oprijd naar bed gegaan. De dag erna was het voor mij en de andere in het hostel wel duidelijk dat mijn laatste dagen in nieuw zeeland niet geruisloos voorbij mochten gaan dus hebben we die avond wat drankje gedaan met de anderen in het hostel en zijn we daarna met mijn twee Australische roommates, een duitse jongen en de manager van het hostel uit geweest. De manager van het hostel had haar longboard meegenomen en iedereen wilde dat natuurlijk even uitproberen. Dit ging goed tot onze deutsche freund dat probeerde, hij eraf gleed, het longboard weg rolde en er een taxi aankwam... Doei longboard. Maar voor de rest was het heen hele geslaagde avond.
De dag erna was mijn laatste dag in Nieuw Zeeland dus heb ik nog wat leuke souveniertjes gekocht en S'avonds met het hostel weer gezellig bier gedronken en een kruisboog afgeschoten... You say what... Jawel een kruisboog. De 2 aussies hadden die nog in de auto liggen en wilde die nog een keer gebruiken voordat ze, net als mij, morgen weer weg gingen. Dus met -20 (zo voelde het) gingen we naar het park om een paar pijltje te schieten en hopen dat de politie ons niet pakt. Het was dus echt een geniale avond. Die ochtend werd ik met een kleine kater wakker en heb ik mijn tassen vliegtuig klaar gemaakt. En rond een uurtje of 2 zijn we (ik en de twee aussies) naar het vliegveld gereden en hebben we na een kopje koffie tijdelijk afscheid van elkaar genomen. Want als ik Sydney ben kan ik daar blijven slapen, ideaal!
Om 20:30neem ik afscheid van dit adembenemende land dat de afgelopen 6,5 maanden mijn thuis is geweest. Het land van de uitgestrekte velden met bergen op de achtergrond, de mooiste wouden, meren en bovenal de mooiste mensen die ik ooit heb ontmoet. Een land waar Nederland van kan leren als het gaat om gastvrijheid en vriendelijkheid.
NEW ZEALAND YOU WHERE SWEET AS!!